Att undervisa små barn är av avgörande betydelse. Forskare anser att den bästa perioden för inlärning är mellan födseln och det åttonde levnadsåret. I den åldern är den kognitiva kapaciteten mycket hög och kan utvecklas i en mycket snabbare takt än när vi blir vuxna.
I denna kapplöpning mot tiden handlar det dock inte om att hela tiden proppa våra småttingars huvuden fulla med information, utan hänsyn till deras välbefinnande. Målet är först och främst att väcka deras nyfikenhet och uppmuntra dem att bredda sina kunskaper utan att tvinga dem. Det är här spelen kommer in i bilden.
Spel utvecklar barns färdigheter
UNICEF arbetar hårt för att inkludera lärande genom lek i små skolor, eftersom detta koncept verkligen kan ge en bättre grund för våra barn. Kampen är dock fortfarande tuff, eftersom många fortfarande inte förstår den verkliga betydelsen av spel i skolutbildningen.
Vårt första argument för detta är att man lär sig nya färdigheter genom spel. För barn är spel en motsvarighet till att öva på det de redan kan. På så sätt hjälper de våra små att utvecklas. De lär sig bäst genom att göra. Abstrakta begrepp som skriftliga lektioner är svåra för dem att förstå.
Konstruktionsspel är ett bra exempel. Tack vare detta medium upptäcker ett barn konkret vad geometriska former är. Genom att manipulera blocken i spelet lär de sig gradvis hur man använder en kvadrat, triangel eller rektangel.
Genom att spela pussel kan barn lära sig några rudiment av matematik. De vet också hur många bitar det finns i uppsättningen och om något element saknas. Det finns också numeriska pusselmodeller som gör det lättare för små barn att lära sig talbegreppet.
Att manipulera föremål är med andra ord avgörande för deras vardagliga lärande. Genom spel lär sig barn att skapa ett projekt, lösa problem, rätta till ett misstag, resonera, kommunicera och utveckla en idé. Detta beror helt enkelt på att spel kräver tankeförmåga, sunt förnuft, kreativitet och fantasi. Och allt detta gör våra barn omedvetet när de leker.
Spel uppmuntrar engagemang i aktiviteter
Engagemang är en mycket viktig faktor förinlärning. En ointresserad person har ingen nytta av att ta till sig ny kunskap. Detta gäller även för barn. Du har säkert lagt märke till deras otålighet vid långa familjesammankomster eller när du väntar för länge på en beställning på en restaurang. Aktiviteter som inte väcker deras nyfikenhet engagerar dem inte. Oavsett hur mycket du tvingar dem kommer det bara att förvärra situationen och de kommer till och med att känna sig äcklade.
Å andra sidan, under de spel de spelar hemma eller med sina vänner, visar små barn stor koncentration och gör allt de kan för att uppnå sitt mål. Tack vare detta engagemang lär de sig saker bättre och gör till och med nya upptäckter som de säkert kommer att tillämpa under sina nästa leksessioner.
När barn befinner sig i detta tillstånd av koncentration lär de sig snabbare. Därav intresset för spel som pussel, byggklossar, tangram eller begreppslådor. Dessa aktiviteter lär barnen att fokusera och organisera sina idéer för att kunna slutföra sina projekt.
Spel hjälper till att tillämpa och utvidga kunskap
Först och främst är det viktigt att odla barnens känsla för förundran. Utan den kommer de snabbt att tröttna på allt och tappa intresset för nyheter. Därför är det viktigt att viljan att lära sig kommer från dem själva. Så undvik att tvinga dem att göra aktiviteter som du tror kommer att gynna dem. Med detta i åtanke måste du ge dem frihet för att bevara deras medfödda känsla av förundran. Men vilken roll spelar spel här?
Fördelen med spel är att de är iterativa. De kan upprepas flera gånger utan att barnen snabbt blir uttråkade. Tack vare de olika försök de gör för att vinna eller för att förstå de processer som ingår i ett spel, förvärvar barnen nya färdigheter. Samtidigt kan de utöka sin kunskap och sätta den på prov genom att lösa nya pussel. Det är i den här typen av situationer som lusten att lära långsamt föds.
I spelen får barnen själva experimentera med sin omgivning och alla föremål i den. På så sätt utvecklar de naturligt sin nyfikenhet för att upptäcka nyttan med varje föremål inom räckhåll. De känner sig inte tvingade att göra det, men de känner ett behov av att lösa de mysterier de ställs inför. I detta tillstånd är förmågan att assimilera snabbare.
Att leva i samhället är en del av att vara människa. Därför måste vi vänja barnen vid att interagera med samhället. För att göra detta måste de komma i kontakt med andra barn i sin åldersgrupp. Integrationen bör dock ske naturligt, utan någon press från din sida och, framför allt, gradvis. En plötslig förändring i deras miljö kan påverka deras psykologiska tillstånd.
Den första kontakten är ofta den svåraste. På grund av blyghet eller rädsla kanske två barn inte närmar sig varandra på länge, om de inte plötsligt finner samma intresse för ett föremål eller en aktivitet. Det är här leken kommer in i bilden.
Attraherade av nyfikenhet tenderar barn att snabbt bilda band för att uppnå sitt gemensamma mål. Ett yngre barn kan till exempel komma fram till ett äldre barn och försöka förstå vad det senare håller på med.
I samarbetsspel hjälper deltagarna varandra att lösa ett pussel. Denna typ av aktivitet syftar till att utveckla en känsla för kommunikation. Genom upprepning lär barnen känna varandra och får lättare att bli av med sina komplex. På så sätt kan de bättre välkomna nykomlingar och få nya vänner.
Spel hjälper dem att förstå världen omkring dem
För barn är världen full av mysterier. Genom spel försöker de få en bättre förståelse för föremålen omkring dem och den miljö de lever i. De använder också det de har lärt sig för att vidga sina vyer.
Denna fas i deras utveckling är avgörande för att de förr eller senare ska bli självständiga och oberoende. Att leka med detta i åtanke hjälper barnen att finslipa sin förmåga att finna mening i sina vardagliga handlingar. De upptäcker nyttan med vissa föremål, innebörden av vissa beteenden och mycket mer.
På ett pussel som föreställer människokroppen kan de till exempel lokalisera kroppens olika organ och deras funktioner. De lär sig sedan hur deras kropp fungerar. På ett träpussel med en morotsskörd får de en uppfattning om hur dessa grönsaker odlas och var man kan hitta dem. De lär sig också gradvis att skilja mellan färgerna på föremål.
Vid vilken ålder bör barn börja lära sig?
Lärande är livsviktigt för människor. Det är genom vår kunskap som vi utvecklas och kommer på nya idéer för att förbättra våra liv. Efter många års forskning är specialister överens om att det är nödvändigt att bygga en bra grund för att bättre kunna tillgodogöra sig framtida inlärning. Av den anledningen rekommenderas det att inlärningen ska börja vid två års ålder och fortsätta till 8 års ålder.
Det handlar dock inte om att skicka våra barn till skola. En stor del av deras utbildning lämnas till deras föräldrar. Det första de lär sig är att behärska sina kroppsfunktioner: gå, hålla i ett föremål, äta, dricka, tala etc. Det är där inlärningen börjar. Ur denna synvinkel börjar lärandet vid födseln.
Det första steget att ta är att uppmuntra barnen att lära sig. Spel är ett effektivt sätt att göra detta. De stimulerar sinnena hos de yngsta barnen. De kan sedan gradvis ta till sig begrepp som färg, form, ljud, storlek och textur, och gradvis förstå komponenterna i sin omgivning.
Ett av de spel vi rekommenderar är lekmattor. De är i allmänhet mycket färgglada och utrustade med små hängande föremål som ditt barn kan försöka fånga. Det finns också musikmattor som introducerar dina barn till musik.
Montessori-metoden för att komma igång
Att använda spel som ett medium för utbildning är inte ett nytt koncept. En av de mest kända undervisningsmetoderna som bygger på detta tänkande är Montessori . Vad är det för något?
Vad är Montessori-metoden?
Montessorimetoden är en alternativ utbildningsmetod som skapades av Maria Montessori och som förespråkar vikten av experiment och självständighet i lärandet. Enligt Montessori är dessa två faktorer avgörande för att utveckla ett barns självförtroende.
Att väcka sinnena är dessutom en avgörande fas i ett barns utveckling. För att uppmuntra detta är det bästa sättet att sätta barnen i situationer genom att skapa aktiviteter och i synnerhet spel som syftar till att lära dem att använda sina 5 sinnen: beröring, syn, hörsel, lukt och smak.
För att lära sig skriva, till exempel, använder Montessorimetoden vad som kallas grova bokstäver. Det är kort på vilka symboler ritas. Barnen uppmanas sedan att följa betydelsen av dessa symboler och återge dem med krita på en skiffer. Både syn och känsel är involverade.
Fördelarna med Montessorimetoden
Den metod Montessori har nu antagits av ett antal utbildningssystem för barn. Många har redan upplevt fördelarna med denna pedagogik. Här är bara några av dem:
- Ämnena som lärs ut är varierade
- Barnen lär sig att ta ansvar
- Barnen blir snabbt självständiga
- Barnen lär sig positiv psykologi för att bygga upp sitt självförtroende
- Montessorimetoden kräver ett visst engagemang från barnens sida. Detta hjälper dem att utveckla sin koncentration.
- Montessori lär ut respekt för andra
- Barnen stimuleras ständigt för att öka deras kognitiva kapacitet
Hur tillämpas Montessorimetoden?
Montessori-metoden börjar i hemmet. För att göra detta måste du skapa ett säkert utrymme för dina barn att leka i. Installera låga möbler som är lätta för dem att nå. Fyll sedan rummet med leksaker av alla slag för att väcka dina smås nyfikenhet.
I Montessori-metoden rekommenderas träleksaker. De erbjuder en bättre inlärningsupplevelse. Prioritera naturliga element som jord, löv, växter och stenar. Detta kommer att göra barnet bekant med naturen.
Du kan också placera ömtåliga föremål i deras särskilda utrymme. Om de går sönder kommer de åtminstone att ha förstått hur de ska hantera dem i framtiden.
Undervisning genom spel: vår slutsats
Ett barns klassrum bör framför allt uppmuntra till att behärska de olika sinnena och människokroppens organiska funktioner. För att förstå dessa olika abstrakta begrepp behöver barn konkret stöd för att få svar. Det är hela poängen med spel, som visar dem innebörden av saker och föremål runt omkring dem.
Av denna anledning rekommenderar många specialister att skicka ditt barn till en Montessoriskola. Dessutom kämpar till och med organisationer som UNESCO för att pedagogiska spel ska prioriteras i små skolor.
Eftersom den bästa tiden attlära sig är från födseln till 8 års ålder kan du dock redan lära dina barn några grundläggande begrepp hemma. Ge dem pedagogiska leksaker som väcker deras nyfikenhet. På Enfant World har vi ett brett utbud av leksaker som passar alla åldrar. Våra olika pussel är till exempel lämpliga för Montessori-inlärning.
Och hur är det med dig? Vilka typer av spel har du valt för dina barn? Hur har de lärt sig? Berätta om dina erfarenheter i kommentarerna.